Ambitie en belangen hanteren
Waar doen we het voor? Wat is onze gedeelde ambitie?
- Zijn de verschillende belangen, waarden en interesses van de organisaties rond de tafel respectvol beluisterd en besproken?
- Zijn de gezamenlijke dromen en de mogelijke meerwaarde van de samenwerking onderling geëxploreerd?
- Is er een gedeelde ambitie (visie, waarden, richting) geformuleerd die motiverend is voor alle partijen?
Dé uitdaging bij samenwerken is alle belangen inzichtelijk te maken en te zorgen dat de betrokken partijen een oprechte interesse krijgen in elkaars belangen (Kaats & Opheij)
Dromen en ambities (werkvorm)
Dromen en ambities gaan altijd vooraf aan het maken van plannen of projecten. Een sterk visioen of verlangen over de gedroomde toekomst geeft drive en verbondenheid aan de samenwerking.
Sterktes en hulpbronnen (werkvorm)
In de startfase van een samenwerkingsverband is het motiverend om de krachten en hulpbronnen die rond de tafel aanwezig zijn te benoemen en te verzamelen.
Belangen in kaart (werkvorm)
Belangen zijn de motor van de samenwerking. Door belangen openlijk te bespreken zorg je ervoor dat ze constructief kunnen ingezet worden en later geen stokken in de wielen gaan steken.
Waardenpropositiematrix (werkvorm)
Bij samenwerking tussen organisaties bestaat de neiging om snel tot het niveau van concrete projecten en acties over te gaan: de resultaatgerichte aspecten. Nochtans spelen er op de achtergrond altijd ook diepere vragen mee over visie, ambitie, belangen en samenhang: de waarden-gedreven aspecten.
Toekomst-denken (werkvorm)
Spreken over dromen en ambities houdt in dat je op zoek gaat naar een wenkend perspectief, naar een belofte voor de toekomst. In deze werkvorm (ook wel de dubbele cirkel genoemd) plaats je jezelf op een punt in de toekomst, alsof het al gerealiseerd is, en je laat je bevragen over wat er heeft plaatsgevonden.
Motieven en behoeften van organisaties (model)
Belangen ter sprake brengen is niet evident. Nochtans hebben we allemaal motieven en behoeften. Op persoonlijk niveau worden motieven en behoeften, dankzij de pyramide van Maslow, reeds lang erkend. Op organisatieniveau kunnen we ook spreken over behoeften.
De gouden driehoek: standpunten, belangen en waarden (model)
Een standpunt is vergelijkbaar met een mening, een argument of een oplossing. Het enige wat je er mee kunt doen is in discussie gaan. In de aanvangsfase van samenwerkingsverbanden hebben we echter vooral nood aan dialoog: proberen om mekaars motieven en belangen te begrijpen in plaats van er mee in discussie te gaan.
Kijk ook eens bij...
Misschien vind je ook inspiratie bij andere domeinen. Kijk ook eens bij "Realisaties, doelen en projecten afbakenen" naar de lemniscaatmethode of de mirakelvraag; bij "Organisatie en coördinatie" naar diepgang van samenwerking en bij "Trio in balans" naar knopen en verbindingen.