Over het muurtje
Bij deze integratievorm wordt elk vak apart gegeven, maar inhouden of vaardigheden worden wel ‘uitgeleend’ tussen de vakken. Zo kan er in het ene vak verder gebouwd worden op inhouden uit het andere vak of kan er ‘vooruit’ geleend worden: bij het ene vak worden inhouden gebruikt die pas later in het andere vak aan bod komen.
Door de vakken elk een plaats te geven in het curriculum, blijft bij deze ‘lichte’ vorm van vakkenintegratie de eigenheid van elk vak bewaard en kunnen de doelen van het vak gerealiseerd worden door een vakexpert. De relevantie van het vak wordt evenwel versterkt, doordat de inhouden ervan aangewend worden in een ander vak (Loepp, 1999). Leerkrachten geven ook aan dat het voor leerlingen leerrijk is om bepaalde inhouden in verschillende vakken te herhalen en in te oefenen, en om uiteenlopende voorbeelden bij eenzelfde theorie te krijgen. Anderzijds houdt dit ook wel een risico in: het kan voor leerlingen verwarrend zijn indien vakspecifieke inhouden simplistisch of incorrect uitgelegd worden in een ander vak. ‘Over het muurtje kijken’ naar een vak waar je als leerkracht weinig expertise in hebt, is om die reden doorgaans moeilijk. Er ontbreekt momenteel ook afstemming tussen eindtermen en leerplandoelen omtrent de aan elkaar te linken vakinhouden. Ook in leermethodes wordt vaak maar weinig gerefereerd aan elementen uit andere vakdisciplines.
Een tip bij deze samenwerkingsvorm is dus alvast om leer- en jaarplannen een zichtbare plaats te geven op school, als eerste stap om leerkrachten inzicht te geven in welke inhouden en terminologie in welk vak en wanneer in het jaar aan bod komen. Een interne vormingsdag over de doelen van elk vak, waarbij elke vakgroep de grote lijnen van zijn vak presenteert, kan zich hier perfect toe lenen. Ook het ophalen van vermoede voorkennis uit een ander vak en hier vervolgens gepast op inspelen, is een must.