Transdisciplinaire aanpak
Bij deze lesaanpak wordt er een nieuw vakoverschrijdend leergebied gecreëerd. Reële problemen en vragen over maatschappelijke kwesties worden er centraal gesteld en worden er opgelost met behulp van inhouden van alle vakken die zich daartoe lenen (Loepp, 1999). De verschillende vakken zijn dus volledig ontrafeld en worden ten dienste gesteld van een maatschappelijk perspectief. Andere benamingen voor deze aanpak zijn een geïntegreerd curriculum (Jacobs, 1989) of een totale integratie (Hurley, 2001). Vaak krijgt deze aanpak de vorm van projectmatig onderwijs, en wordt er probleem-oplossend gewerkt (Loepp, 1999). Wilschut & Pijls (2018) geven aan dat deze aanpak aansluit bij wat Beane, een van de grootste voorstanders van vakkenintegratie, voor ogen had bij de term ‘curriculumintegratie’: georganiseerd rond kwesties die van belang zijn in de echte wereld, zonder scheidslijnen tussen de vakken, waarbij reële problemen opgelost worden en met nadruk op projecten en activiteiten die kennis en vaardigheden verbinden.
Zoals eerder aangegeven, zou de grote verbondenheid van de leerinhouden met maatschappelijke kwesties de motivatie van de leerlingen verhogen. De probleem-oplossende aanpak, waarbij verregaande verbindingen worden gelegd tussen verschillende vakken, leunt ook aan bij hoe de échte wereld functioneert, namelijk als fusie van allerlei disciplines, wat zou resulteren in ‘meer leren’ (Loepp, 1999; Vars, 2001).
Zowel voor leerlingen als leerkrachten kan deze manier van geïntegreerd lesgeven, en dan vooral bij een projectmatige aanpak, wel een heuse een uitdaging zijn. Dit is voor velen immers een niet-vertrouwde aanpak. Zich vormen hierin en leerlingen stapsgewijs onderdompelen in deze lesaanpak zijn, nog meer dan bij de interdisciplinaire aanpak, noodzakelijk. Het is voor een leerkracht ook niet mogelijk om expert te zijn in alle vakdisciplines die aan bod komen in het nieuwe leergebied, dus ook hier lijkt co-teaching een vereiste. Ook voor ouders kan deze lesaanpak een heuse ‘transformatie’ zijn: hen informeren over het opzet en de visie op deze geïntegreerde onderwijsaanpak kan het draagvlak en de publieke opinie doen groeien.