Projectmatig werken
Zowel bij de inter- als transdisciplinaire aanpak wordt projectmatig werken als onderwijsaanpak genoemd, en ook onderzoekend leren binnen wetenschapsonderwijs wordt hiermee verbonden.
Bij projectmatig werken beantwoorden leerlingen een centrale onderzoeksvraag of bestuderen ze een vakoverschrijdend probleem door vanuit verschillende disciplines de vraag of het probleem te benaderen. Bij voorkeur is de vraag of het probleem afkomstig uit een authentieke en actuele context en sluit deze aan bij de belevingswereld van de leerlingen. De leerlingen gaan in groep zelfstandig aan de slag en zoeken via onderzoekend leren een antwoord op de vraag of het probleem.
Het uitgewerkt voorbeeldproject gaat om de actuele problematiek van luchtverontreiniging. Via verschillende zelfstandige opdrachten komen de leerlingen meer te weten over wat lucht eigenlijk is, onderzoeken ze de luchtkwaliteit, gaan ze oorzaken en gevolgen van luchtvervuiling na en formuleren ze maatregelen om de luchtvervuiling te beperken.
Documenten
- Omschrijving van de didactische insteek
- Uitgewerkt voorbeeld van de didactische insteek, met:
Meer voorbeelden van uitgewerkte projecten NR(T), opgemaakt door studenten uit de Educatieve Bachelor voor Secundair Onderwijs, zijn te vinden bij 'Praktijkvoorbeelden'. Neem zeker een kijkje!
Zin in nog meer? Bijkomende inspiratie voor projecten NR(T) vind je hier.