Werken met Big Ideas
Binnen wetenschapsonderwijs wordt ook de link verwacht tussen actuele maatschappelijke kwesties en wetenschappelijke conceptuele ideeën, zoals de big ideas. Deze wetenschappelijke kernideeën zijn zeker bruikbaar in de interdisciplinaire lesaanpak, aangezien ze de aparte vakdisciplines overstijgen. Het project Big Ideas, Great Science (Strubbe et al., 2018) benoemde de kernideeën al als een kader om lessen vorm te geven, en ook van Boxtel et al (2009) spreken over ‘kernconcepten’ als voorbeelden van thema’s, teruggaand op Susans Drakes big ideas, big understandings en big skills als een paraplu om inhouden aan te brengen.
De uitgewerkte lesmaterialen voor deze didactische insteek laten de leerlingen kennis maken met deze big ideas aan de hand van een reeks leerlingenproeven en zelfstandige opdrachten, waarbij ook de leefwereld van de leerlingen aan bod komt. De kernideeën worden visueel gemaakt met een symbool en worden via een poster zichtbaar gemaakt in de klas. De kernideeën kunnen vervolgens doorheen alle volgende lessen NR(T) als een rode draad ingezet worden om verschijnselen te analyseren, interpreteren en verklaren.
Documenten
- Omschrijving van de didactische insteek
- Uitgewerkt voorbeeld van de didactische insteek, met: